Ontslag en rechtsbijstand

Werknemers die ontslag boven het hoofd hangt, stappen snel naar een rechtsbijstandverzekeraar voor hulp. Maar kunnen onaangenaam verrast worden door beperkingen in de voorwaarden.

Er zijn rechtsbijstandverzekeraars die een wachttijd hanteren van minimaal drie maanden voordat klanten een beroep kunnen doen op de verzekeringsdekkingen. Bovendien worden ontslagprocedures niet in behandeling genomen die bij het afsluiten van de verzekering al speelden of te voorzien waren. De verzekeringnemer heeft vooraf een aantal vragen hieromtrent naar waarheid moeten ivullen.

Mensen die over een rechtsbijstandverzekering beschikken, hebben een polis nodig waarbij juridische hulp bij ontslag is verzekerd. Bij verschillende verzekeraars is dit een optie die je extra moet afsluiten.

Er zijn ook rechtsbijstandverzekeraars die ’prepaid’ rechtsbijstand aanbieden. Een procedure bij de rechter kost dan bijvoorbeeld €995 en het onderhandelen met de werkgever €595. Maar voor werknemers met een laag inkomen is het goedkoper om een beroep te doen op een gesubsidieerde rechtswinkel of het Juridisch Loket. Het lidmaatschap van een vakbond geeft vaak eveneens toegang tot juridische bijstand.

Advocaat

Werknemers met eigen financiele middelen kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een gespecialiseerde advocaat in de arm te nemen. Dat is “duurder”, maar het voordeel is een eigen jurist te kunnen kiezen met maatwerk begeleiding en maximale belangenbehartiging.

Bij een rechtsbijstandverzekeraar hebben verzekerden in eerste instantie nauwelijks iets te zeggen over de jurist die het dossier behandeld. Dat kan een ervaren jurist zijn, maar ook een beginneling die snel wil schikken. Mocht het komen tot een rechtszaak, dan mogen verzekerden wel een eigen advocaat kiezen, maar dan gelden er uurtarief maximeringen of keuze uit een netwerk van samenwerkende advocaten.

Aankloppen 

Desondanks vinden mensen het meestal plezierig om bij ontslag een beroep te kunnen doen op hun rechtsbijstandverzekeraar. Belangrijk is het dossier goed op orde te krijgen en iemand die over de schouder kan meekijken of de dienstverlening van de rechtsbijstandverzekeraar overeenkomstig de polisvoorwaarden verloopt.

Autoverzekeraars passen bonus-malussysteem aan

Onder het mom van uniformiteit en rechtvaardigheid passen verzekeraars het bonus-malussysteem aan per 1 januari 2016. Hoewel er voordelen zijn verbonden aan deze verandering, is een groot nadeel ervan dat de terugval in schadevrije jaren bij schade groter is dan voorheen het geval was.

Voor verzekerden met 15 schadevrije jaren, wordt bij een schadeclaim het aantal schadevrije jaren met 5 verminderd. Verzekerden met méér dan 15 schadevrije jaren worden behandeld alsof ze slechts 15 jaar hebben en vallen eveneens terug naar 10 schadevrije jaar. Het jarenlang opgebouwde voordeel is dus snel weg.

Verdere aanpassingen van het nieuwe bonus-malussysteem zijn een wettelijk vastgesteld berekeningssysteem van schadevrije jaren dat geldt voor alle verzekeraars.

Gevolgen
De gevolgen voor de terugval in no-claimkorting lijkt vooralsnog beperkt te zijn. Veel autoverzekeraars hebben hun BM-ladders en kortingspercentages al aangepast op de nieuwe situatie of gaan dit zeker nog in 2016 doen.

Klik hier en maak een vergelijking. Ontvang nu 10% extra premiekorting.

Informatie om zorgverzekeraars goed te kunnen vergelijken

Om zorgverzekeringen te kunnen vergelijken is goede informatie over zorgverzekeraars in Nederland belangrijk.

Om te beginnen is het goed om te weten dat de zorgverzekeraars zijn onderverdeeld in vier grote concerns (en vijf kleintjes) met daaronder de verschillende marketing labels.

concern-zorgverzekeraars-2016

Waarom is dit belangrijk te weten?
Dit is belangrijk om te weten omdat deze concerns centraal de zorg inkopen voor alle labels. Dus zijn de gemaakte contractafspraken gelijk. Dus geeft een lagere premie van een label een beperking van de vergoedingen of beperkte keuzevrijheid van zorgverleners. Ook bieden zorgverzekeraars een lagere premie omdat je als verzekerde meer zelf moet doen of kosten moet betalen voor telefonisch overleg.

Daarnaast is het goed te weten dat de concerns drie verschillende soorten Basisverzekeringen aanbieden. Terwijl de labels een Basisverzekering aanbieden die zeer beperkt kan zijn.

Er zijn drie soorten Basisverzekeringen:

  1. Restitutie (volledige keuzevrijheid van zorgverleners);
  2. Natura (keuzevrijheid van gecontracteerde zorgverleners);
  3. Natura met gestuurde zorg (keuzevrijheid van gecontracteerde zorgverleners, met een beperkte groep zorgverleners voor bepaalde behandelingen).

Wel of geen vrijwillig eigen risico
Vervolgens is het belangrijk om te beseffen dat wanneer er voor een vrijwillig hoger eigen risico wordt gekozen dat het geld op de spaarrekening staat indien dit moet worden betaald. Anders loop je het risico  betalingsproblemen te krijgen of te worden geconfronteerd met oplopende schulden.