Online verzekeringen afsluiten steeds populairder

De omzet van online verzekeren is vorig jaar gestegen met 32% gestegen ten opzichte van 2008. Dit blijkt uit een onderzoek over internetverkopen in het algemeen.
De omzet steeg naar €485 mln, in de eerste zes maanden van 2009 was de online omzet van verzekeringen zelfs met 37% gestegen tot € 195 mln.

De gang van zaken met internetverzekeren in 2009 betekent een flinke inhaalslag ten opzichte van 2008, het jaar waarin de omzet volgens onderzoek was gedaald van € 385 mln naar € 367 mln.
Het totaal van online consumentenbestedingen is in 2009 gestegen naar € 6,4 mld, 17% meer dan in 2008. De helft daarvan komt uit de drie grootste segmenten: reizen, telecom en verzekeringen.

Nederland telde eind vorig jaar 11,2 miljoen actieve internetters; 8,65 miljoen gebruikers deden in dat jaar minstens één online aankoop.

Verzekeraars in actie tegen onbegrijpelijk voorwaarden

De polisvoorwaarden van de meeste autoverzekeraars zijn volslagen onbegrijpelijk voor de gemiddelde consument, zo blijkt uit onderzoek.

Een aantal autoverzekeraars, waaronder Unigarant (ANWB), Aon (HEMA) en Nationale-Nederlanden doen besluiten de handschoen op te pakken en de polisvoorwaarden te herschrijven.

Verzekeringssite heeft de polisvoorwaarden van 46 autoverzekeraars onderzocht op begrijpelijke taal. Vrijwel alle onderzochte voorwaarden scoren taalniveau C1, een niveau dat 60% van de consumenten niet begrijpt. Nog moeilijker te snappen zijn de voorwaarden van Neerlandia, VVS, Hema, Erasmus en Noordhollandse van 1816; zij scoren taalniveau C2. Drie verzekeraars doen het wat beter dan gemiddeld: Ditzo, InShared en Orion Direct. Zij formuleren hun polisvoorwaarden op B2-niveau.

“Inhoudelijk zijn de voorwaarden correct, maar de begrijpelijkheid kan zeker beter. We zijn bezig om de formuleringen te vereenvoudigen en willen dit zo spoedig mogelijk realiseren”, reageert de Hema op het onderzoeksresultaat. De ANWB hanteert als een van de uitgangspunten dat de gewijzigde tekst moet voldoen aan taalniveau B1 (begrijpelijk voor 95% van de bevolking).

Vaak fraude bij declaraties van zorgverlener

De ziektekostenkostenverzekeraars hebben vorig jaar voor € 7,5 mln aan opzettelijk onjuiste declaraties ontmaskerd. Gemiddeld werd er voor €20.000 gefraudeerd over 383 fraudezaken.

Meer dan driekwart komt op het conto van zorgverleners en bemiddelingsbureaus voor persoonsgebonden budgetten. Slechts een beperkt deel van de fraude (16%) komt op naam van verzekerden.

In totaal hebben de zorgverzekeraars € 184,5 mln bespaard, zegt Zorgverzekeraars Nederland (ZN) na een inventarisatie onder de leden. De koepelorganisatie schrijft dat toe aan een effectief controle- en fraudebeleid. Van het bedrag is € 7,5 mln te typeren als bewuste fraude en € 177 mln als onterechte declaraties.

“Het is duidelijk dat de vormen van controle die zorgverzekeraars uitvoeren (formele controle, materiële controle en fraudeonderzoek) nodig zijn en leiden tot besparingen en het opsporen van fraudes”, stelt Pieter Hasekamp, algemeen directeur van ZN. De organisatie is gestart met het programma Samenwerken aan Controles en Fraudebeheersing, met als doel om controleprocessen in de keten (tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars) te optimaliseren en administratieve lasten te verminderen.